Finns Gud?

Nej, Gud finns inte. Jag har varit övertygad sedan jag var liten om att Gud inte finns. Frågan jag får emot mig brukar bli, varför inte? Jag frågar mig istället, varför? Det finns egentligen ingen anledning alls att tro på en Gud. Helig skrift? Vad gör i så fall en skrift helig och så mycket mer värd än alla andra? Jag ser ingen anledning alls och frågar mig bara igen, varför?

Riktigt så enkelt är det inte för alla. Religioner är oftast ett slutet logiskt system som går att kritisera och försvara ut ifrån dess egna tankar och logik. Men problemet för alla religioner är att bevisa att gud eller gudar existerar. Om inte gud eller gudar finns faller hela det övriga systemet. Men gudar har en lustig förmåga att vägra lägga fram bevis för sin egen existens, istället ska man testa människan i fall hon verkligen tror. Som Abraham framför Isak i kristendomen. Först och främst tycker jag det är en ond gud som inte visar sin godhet för att föra människorna på rätt väg. Är det inte lustigt att man som gud sätter det allra viktigaste på spel?

Men allt det där är teologi och olika religioner har olika lösningar på guds existens när man är på teologins domäner. Om gud finns innebär det problem även för de religiösa när man ska få ihop logiken. Men en metafysisk fråga bör inte besvaras med teologi från första början. Man bör inte säga “Om gud finns så…” för att ta reda på om gud finns. Istället bör man fråga “Varför skulle gud finnas?”. Länge var det en lösning på problemet om hur mycket hänger ihop men vetenskapen kommer efter med troligare belägg.

Men vetenskapen kan inte säkert sätta punkt på gudfrågan. Gudar är abstrakta och kan därför inte nås av vetenskapen, gud är därför föremål för filosofin. En av mina filosofiska tankar börjar just i skillnaden mellan det abstrakta och det konkreta, gudar befinner sig utanför människan (bortsätt från panteistiska religioner) och är abstrakta. Dessa båda faktum gör dem svåra för människan att uppfatta. Vi har faktiskt förmåga att uppfatta abstrakta entiteter, såsom infraljud. Men en stor del uppfattar vi inte och jag känner inte till någon som uppfattat någon gud i sin transcendentala form (annars vore ju denne gud inte transcendental). Gud eller gudar ska enligt religiös mening finnas där ute fast vi kan bara inte få fatt på dem. Är inte det en underlig teori för att förklara sin omgivning?

Jag sa innan att människan kan uppfatta yttre abstraka stimuli. Jag måste tillägga att dessa har materia som orsak. Jag tog infraljud som exempel och ett infraljud härleds ur materialistiska förlopp. Det är alltså naturens orsak och verkan vi talar om. Någon gudomlig vidröring utsätts vi inte för. Det verkar alltså som att allt gudomligt ligger utanför vår makt att nå och det skulle också verka som att det gudomliga inte kan nå oss. I alla fall inte med våra sinnen.

Våra sinnen är dock tveksamma, sann kunskap finns i tanken. På grund av “cogito, ergo sum” vet vi att vårt tänkande finns och om vi följer strikt logiska tankar når vi strikt logiska sanningar. Finns det något sätt som vi genom logik kan nå en sanning om guds existens? En stor del under medeltidens filosofiska tänka handlade om att hitta ett sådant bevis men utan framgång. Jag tänker själv inte undersöka vad livstider har gjort innan mig (även om jag tycker det är intressanta att läsa och tänka runt). Det finns som jag ser det inget induktivt sätt att nå guds existens och det heller inget deduktivt sätt. För att väcka en fråga som frågan om gud eller gudar existerar måste man ha belägg för det. Men det verkar itne finnas några.

39 Svar till “Finns Gud?”


  1. 1 anonymous april 6, 2008 kl 9:36 e m

    håller helt med dig.

  2. 2 johannes Jäger april 15, 2008 kl 8:45 e m

    klent tänkt….du har sen du var barn varit övertygad om att gud inte finns och det leder du i ett sorts “bevis”. Hm, hur låter det?
    Inte bra. En barnslig övertygelse i den vuxnes ord.
    som wordsworth sa: barnet är den vuxne mannens far.
    vänligen

  3. 3 Odelberg april 22, 2008 kl 8:50 e m

    Jag använder ett tillstånd utan Gud som utgångspunkt när jag skriver mitt inlägg. Det är det mest lämpliga då religionen bär bevisbördan.

  4. 4 annonym maj 30, 2008 kl 3:08 e m

    TYCKER SYND OM DEJ SOM INTE TROR PÅ GUD, du kommer komma till helvetet. INTE FÖR ATT DÖMMA DEJ, MEN DET ÄR SANT! JAG FATTAR NADA NÄR NÅGON SÄGER, JAG TROR INTE PÅ GUD ,, ASSÅ TÖNT DÅ,, VEM FAAAN ANNRAS HAR SKAPAT DENNA VÄRLD OCH OSS MÄNNISKOR,, I HELVETE MED ATT VI HAR VARIT APOR,,, SHIIT, KANSKE DU EFTERSOM DU INTE TROR PÅ HAN!!!ASSÅ ORDEN GÅR INTE ATT FÖRKLARA,, JAG TYCKER SÅÅ SYND OM DEJ,, DU SKA INTE BEHÖVA HAMNA I HELLVETET FÖR ATT DU TROR FEL… SÅÅ SYND .. !!! KOM IGEN,, HITTA RÄTT VÄG!!

  5. 5 Odelberg maj 30, 2008 kl 10:25 e m

    Jag tycker synd om dig som väljer bort ett äventyr, livet.

  6. 6 frälst juli 4, 2008 kl 3:46 e m

    Jag kan förstå att det känns såhär för dej! själv kan jag inte förstå hur en människa som aldrig KÄNT VID GUD möjligtvis skulle kunna tro… det jag försöker säga är att du kanske borde ge honom en chans. jag blev frälst denna sommar, inget överrumplande. det bara slog mig att Gud MÅSTE finnas. Han nådde fram till mig, eftersom jag var lättillgänglig, jag VILLE tro. låt mig berätta om ett litet ögonblick som kom som ett bekräftande för mig. jag satt och läste en bok som jag lånat av en god vän, jag läte igenom ett citat som nämndes i boken. Jag hadde en rad kvar när mobilen pep till,det var ett mess. det var min troende vän som ville uppmuntra mig i min nyfunna tro. samma person som lånat mig boken. i slutet av messet uppmanade hon mig att läsa ett visst stycke i min bibel(Psalm 23 vers 1-16) döm om min förvåning när jag fann att versen var densamme jag läst i hennes bok för bara en liten stund sen!! Glöm vetenskapen darling;), pröva att be en tid istället! bara för att se vad som händer. ge det den tid som du tycker är lämplig för att ta reda på om gud finns elr ej. PS. klokare människor än du har trott på Gud.=)

  7. 7 Odelberg juli 4, 2008 kl 5:14 e m

    Du är ett rörande bra exemplar för att belägga Dawkins memeidé. Människor tror på Gud helt enkelt därför att de vill tro, inte för att Gud finns. Man väljer att glömma vetenskapen som det förnuftiga sättet att nå sanning och väljer istället dogmatism för att det känns bäst så och för att tanken på att Gud finns är attraherande. Du säger själv att du ville tro och att du var lätttillgänglig, vilket är det perfekta sinneslaget för att drabbas av detta psykologiskt fenomen.

    PS. Människor som levde för länge sedan hade inget val eller indoktrinerades. Du måste sätta deras uppfattning i det historiska sammanhanget. Till detta bör sägas att även om dessa klokare människor hade rätt är det inte ett argument för att Gud finns. Argumentum ad populum.

  8. 8 frälst juli 6, 2008 kl 2:56 e m

    okej. lite imponerad blir jag nog!=) vilket motargument! Så många fina ord. Du kan din sak! …men mig rubbar du inte;) (du sitter förmodligen och dunkar huvudet i bordet nu. …förlåt min envishet…)

  9. 9 Odelberg juli 6, 2008 kl 2:57 e m

    Nejdå, jag dunkar inte mitt huvud i bordet. Det tillhör vanligheterna att människor dogmatiskt håller kvar vis sin tro.

  10. 10 bajjs september 28, 2008 kl 6:16 e m

    tycker synd om diig skiiiiiit unge!!!

  11. 11 Jake oktober 23, 2008 kl 11:19 e m

    Tja
    Tänkte bara säga att den som inte är villig och öppen för att testa om gud finns på riktigt aldrig kan tro.. Och så är det ju med allting, du vet inte vad kärlek är förräns du upplevt det. Men så kan man ju tänka, vad finns det för belägg för att kärlek finns? Det är ju bara kemiska impulser som kan behövas för att kvinna och man ska producera onödiga avkommor?? eller? Och varför skulle man släppa en tro som ger så mycket

  12. 12 Odelberg oktober 24, 2008 kl 11:49 f m

    Jag utesluter inte att tro på gudar faktiskt kan vara det rätta förhållningssättet men när jag studerar vilka fakta som finns om deras egenskaper kan jag faktiskt inte dra slutsatsen att han finns. Det är orimligt och inte sannolikt och därför tror jag inte på gudar.

    Kärlek kan förklaras som biokemiska processer i hjärnan men det finns så klart mer än det i defintionen för en sådan sak som kärlek.

  13. 13 Anonym oktober 24, 2008 kl 12:59 e m

    du missar något om du inte ger gud en chans

  14. 14 Odelberg december 7, 2008 kl 8:33 e m

    Han har sin chans hela tiden. Men jag har inte sett några människor med elefanthuvuden på någon annan plats än i böcker. Eller menade du kanske någon annan gud?

  15. 15 J februari 27, 2009 kl 3:39 e m

    jesus älskar dig!

  16. 16 ... mars 12, 2009 kl 11:28 e m

    Hej har läst igenom din text och jag måste säga att jag är oerhört imponerad, du är väldigt påläst. Men du borde även veta att Jesus HAR funnits om man ska tro på vetenskapen men sen är inte vetenskapen enig om han verkligen var guds son. Men hur förklarar du alla mirakel som händer dagligen runt om i världen om det inte finns en gud. Rullstolsbundna människor som kan gå, tumördrabbade människor som blir av med sin tumör.
    om detta inte är tillräckligt med bevis för dig så finns det en bok som heter Bibelkoden vet inte om du har hört talas om den men du få googla runt lite.
    Om dessa argument fortfarande inte har någon verkan hur förklarar du längtan som finns inom alla människor att vi som djuren i vet att det är fel att ljuga, att det är fel att mörda, att det är fel att stjäla. CS Lewis författaren till narnia vad tidigare en ateist och arbetade som litteraturprofessor och han blev frälst genom av att endast läsa bibeln han hade aldrig varit med om någon sådan litteratur eller sån kärlek som fanns i bibel.
    Sist så det klassiska sannorlikheten för big bang mm är 1 på 10^243. hoppas att detta får dig att tänka till, jag vet att du har en längtan i dig du kanske har lyckats att pressa undan den men tro mig den finns där.
    Gud älskar dig och han vill inget hellre än att få vara med dig, sök så skall du finna.

  17. 17 Odelberg mars 12, 2009 kl 11:59 e m

    Att Jesus har funnits är en fråga för historia-vetenskapen och denna vetenskap har inte kommit fram med ett bra svar. Under Jesus tid var det flera människor som på många sätt liknar Jesus som gick omkring, varför det kan vara lätt att förväxla de olika predikanterna. Att Jesus egenskaper skulle vara sanna är dock mycket osannolikt. Att han skulle ha förmåga att utföra mirakel och vara guds son avfärdas fullständigt av vetenskapen.

    Att goda saker händer är förstås inget övernaturligt. att människor blir av med sina tumörer kan ske genom vetenskapligt beprövade metoder, såsom cellgift. Att skelettskador läker händer också på helt naturlig väg genom bland annat växthormonsbehandling.
    Inget bevis för gud här heller till synes.

    Moralens argument, att vi lär oss att inte mörda o.s.v beror rimligen på att det ligger i våra gener. Det är inte många tankesteg för att förstå att det är mycket fördelaktigt evolutionärt.

    Vad C S Lewis beträffar så får han svara på det du skriver. Ska du skriva med/mot mig får du rimligen argumentera med utgångspunkt från dig till mig och ingen annan.

    Sannolikheten att big bang skulle ske kan inte räknas ut eftersom man för att räkna ut en sannolikhet måste ha vissa förutsättningar. Ska jag räkna ut sannolikheten för att plocka upp en blå kula ur en skål måste jag veta hur många andra kulor som inte är blå som ligger i skålen (och hur många som är blå). Vi kan inte studera vad som var innan big bang eftersom rumtid inte fanns då.

  18. 18 frälst mars 14, 2009 kl 11:26 f m

    Hej igen =)

    Ja måste fråga om du verkligen tror på det här? Tror du att Guds existens borde kunna bevisas med vetenskap för att du ska kunna acceptera Honom?? Vad skulle det vara för Gud om man kunde fånga Honom i en glasflaska? Om Han inte vore abstrakt? Du säger i ditt inlägg att Gud inte kan nås av vetenskapen, men det är inte detsamma som att Han inte vill visa sig. Du tror inte på gudar eftersom du inet når dem. Men om Han skulle strecka sig ner till dig, skulle du bekänna honom då? Eller skulle det vara för obekvämt?

  19. 19 Odelberg mars 17, 2009 kl 7:14 e m

    “Vad skulle det vara för Gud om man kunde fånga Honom i en glasflaska?”

    Något som existerar. Anledningen till att varken vetenskapen eller jag når gud är för att han inte existerar.

  20. 20 ... mars 19, 2009 kl 11:27 e m

    Tja, Jag måste säga att du förvånar mig nu…Jag trodde att du visste att större delen av världens främsta vetenskapsmän är eniga om att jesus har funnits. Man brukar säga att det finns ca 5 “riktiga” bevis som bekräftar Julius Cecar samtidigt som det fin ca 5000 för jesus, men åter igen så är det endast bevis för hans existens.
    När jag säger mirakel och tumörer som försvinner så mennar jag såklart p.g.a förbön, inte på grund av medicin, det är ju ingen direkt nyhet att människor blir botade av medicin, men det jag vill säga är att människor som har legat på sin dödsbädd har blivit botade för att de har fått förbön. blinda har kunnat se döva höra osv (listan kan göras väldigt lång)
    Sen så är C S Lewis visst ett väldigt bra argument för hans liv är ett väldigt bra exempel, gå från ateist till kristen. detta är ju då ingen nyhet att någon går från icketroende till troende men det som gör honom så speciell är att han blev det genom av att läsa bibeln, han arbetade ju tidigare som sagt som litteraturproffesor och skulle läsa bibeln i ett vetenskapligt syfte, och det slutade med att han blev frälst….måste säga att denna händelse säger väldigt mycket.

    Slutligen så vill jag bara inlägga en komentar på vad du precis skrev “Anledningen till att varken vetenskapen eller jag når gud är för att han inte existerar.” detta kan du inte säga för du vet inte vad gud är så hur ska du då kunna bevisa hans existens?
    det är som att säga till en färglind att leta efter en brun ballong.

  21. 21 Odelberg mars 20, 2009 kl 7:41 e m

    Bevis kring huruvida Jesus finns är inte entydiga. Mycket av det är inte oberoende andra källor och så vidare men jag tror vi kan sätta punkt vid att det. Det verkar inte spela så stor roll.

    Man har testat det där med förbön vetenskapligt och det visade sig att den enda effekten som blev var en ovanligt stark placeboeffekt.

    Angående CS Lewis får du prata med honom om saker som handlar om honom. Vad har anser sig upplevt kan inte jag veta då upplevelser per definition är subjektiva.

    Jag kan inte säga något om en eventuell rosa elefant bakom min rygg heller och jag kan inte bevisa att han finns. Han kan inte fångas av vetenskapen. Att säga att han inte finns är som att be en färgblind leta efter en brun ballong.

  22. 22 Seb mars 24, 2009 kl 6:59 e m

    Livet handlar inte bara om vetenskap

  23. 23 Odelberg mars 24, 2009 kl 7:36 e m

    Ingen som påstått det heller vad jag kan se.

  24. 24 heej april 6, 2009 kl 10:01 f m

    vem skapade gud?

  25. 25 Välja det omöjliga april 9, 2009 kl 11:51 f m

    En av två påstående måste man lita på för att välja sin inriktning i frågan:

    1. Något har alltid existerat (gud)
    2. Något har uppstått från inget (evolution)

    Båda teser är omöjliga för en människa att förstå.

    Sug på den där ute och god påsk!

  26. 26 Odelberg april 9, 2009 kl 2:08 e m

    Din uppställning är falsk. Du har missförstått evolutionen. Läs på och kom gärna tillbaka.

  27. 27 heej april 13, 2009 kl 11:36 f m

    Religioner skapades för att människan ska ha något att sträva efter, inte något att leva efter. Det är bara påhitt tänk efter lite själva Att det finns flera religioner och flera gudar evisar iaf för mig att det i själva verket inte finns nått, för OM det fanns så skulle det väl ändå bara finnas en gud eller? han kanske har en massa syskon och så,ni som vet?
    svara inte med nån dum komentar att han finns i allt å alla nu, det bevisar eller säger inte ett piss!!

  28. 28 Hanna Johansson april 14, 2009 kl 3:36 e m

    Ingen informationskedja kan existera utan ett mentalt ursprung.
    Fundera på det.

    Information är varken energi eller materia.världen kan icke bara ha kommit til genom energi och materia eftersom DNA är information.

    I varje levande varelse finns det lagrad information. Förklara hur den har kommit dit? .

    Dårarna tänker i sina hjärtan: det finns ingen Gud.

    Jesus är mer en en religion. Han är sanningen vägen och livet.

    Ja han är ljuset som har kommit hit till världen för att ingen som tror på han skall vara kvar i mörkret.

    Jesus är Herre och Gud.

  29. 29 becky april 15, 2009 kl 8:54 e m

    hej

    Läst igenom alla kommentarer till din text och upptäckte att många argumenterar emot dig direkt istället frö att verkligen ta in det du säger. Jag är inte troende men har en kompis som precis blivit det, jag respekterar henne och hon respekterar mig. Blev otroligt imponerad av din text och frågorna du ställer och det fick mig att tänka. Man ska inte svälja allting man läser utan kunna tänka själv och inte från någon annan. Men folk får tro på vad de vill.

  30. 30 Hanna Johansson april 15, 2009 kl 9:21 e m

    ###Frågan jag får emot mig brukar bli, varför inte? Jag frågar mig istället, varför?####

    Varför är allt så vackert utan någon anledning. Utan Gud så är vårt liv här på jorden helt menigslöst.

    ####Vad gör i så fall en skrift helig och så mycket mer värd än alla andra?####

    Helig är skriften för att det är Guds ord. Guds ord är sanning. Guds ord är ande och liv. Om du blir frälst så märker du detta. att orden är levande och verksamt och att det finns kraft i dem.
    Det är därför den är så mycket värd. Det är inte bara tomma ord utan det är LIV-.

    #####Men gudar har en lustig förmåga att vägra lägga fram bevis för sin egen existens, istället ska man testa människan i fall hon verkligen tror. ######

    Vadå, hela bibeln är ju fylld av bevis. Alla profetsiorna som bara INTE GÅR att upfylla utan att det är något gudomligt. Igen människa kan förstå storheten i bibeln och Guds lagar innan den personen är född på nytt och kan se med sina andliga ögon.

    Du vet ju att vinden finns för du känner den när den blåser på dig och ser hur träden svajar när vinden tar tag i träden och blåser på dem.
    Samma sak är det med Guds Ande. Du kan inte se den, men lika självklar som vinden är för dig, lika självklar är Gud för den som är frälst och tror.

    #####Istället bör man fråga “Varför skulle gud finnas?”. #####

    Jag tycker det är sådan dum fråga, ursäkta mig.
    Det är mycket mera rimligt att fråga varför inte Gud skulle finnas.
    Ja hela livet blir tomt och platt utan Gud. När Jesus öppnar ens ögon så man ser så faller plötsligt hela världens pusselbitar på plats och man ser sanningen. Svårt att förstå innan man uppleft det.

    #### Gud eller gudar ska enligt religiös mening finnas där ute fast vi kan bara inte få fatt på dem. ####

    Gud har gjort sig själv till kött. Hans ord blev kött och vi kunde ta på honom, han åt ,han drack. Vi kan få fatt Gud genom Jesus Kristus. Han är enda vägen till Gud Fadern. Han är så enkel att få tag i.
    Säg bara (och mena det i ditt hjärta)
    Herre Jesus kom hit till mig! Jag vill lära känna vem du är!
    Så kommer han aldeles säkert komma om man vill det i hjärtat.
    Gud har gjort sig så tillgänglig.

    #####Någon gudomlig vidröring utsätts vi inte för####

    Det håller jag inte med om. Inte ett dugg.
    Be så skall du få, sök så skall du finna, Bulta så skall dörren öppnas.
    Är det gudomlig vidröring du vill känna av för att tro, så be Jesus om det av hela ditt hjärta så skall han komma in i ditt hjärta och ruska om där ordentligt. Det kan jag lova.

    Jag kan tyvärr inte svara på några mer frågor,
    för jag tycker att du använder aldeles för obegripliga ord,

  31. 31 frälst april 17, 2009 kl 11:54 e m

    Du kan inte nå Gud säger du^^. Men då ska jag be att du ska få göra det =)

    Man har enats om att Bibelns grundtext är historiskt trovärdig(översättningar kan diskuteras) Detta är ett faktum.

    Jesus gick på jorden med större sannolikhet än Julius Ceasar, som tidigare nämnt… Men ifrågasätter du hans existens?

    Att bevisa förbönens inverkan med hjälp av vetenskap… ehm.?.. Om ett för kort ben växer ut under en förbön (sånt händer vet du =P) är det nog ingen som bryr sig ifall någon kommer springande med sin vetenskap om att det som just hänt inte var möjligt… du kan inte låtsas att inga under sker bara för att det talar emot naturlagarna. hur vetenskapligt är det om man antar ett en hel församling inbillat sig ett helande(som exempelvis bentillväxt)? Det FINNS bevis! Men leta inte efter dem i vetenskapen. Om du själv skulle bevittna ett mirakel skulle vetenskapen knappast betyda nåt alls för dig. =)

  32. 32 Hanna Johansson april 18, 2009 kl 8:36 f m

    Man ska inte sätta Herren vår Gud på prov. Nått liknande står det i bibeln.

    När man prövar om förbön hjälper så sätter man ju Gud på prov. Inte så konstigt att det inte då fungerar.

    Men när man ber till Gud för att en annan människa ska bli frisk, inte för att pröva Gud. Då blir de människan nog frisk.

    • 33 frälst maj 29, 2009 kl 5:54 e m

      Man ska inte pröva Herren, de har du rätt i =)men det är inget fel med att tänka: “ja vet inte om Gud finns, så ja ber å ser om han visar sig” Jag tycker absålut man ska pröva be å se vart de bär =) men man får ju vara beredd på att Gud inte alltid svarar/handlar som man själv önskar. Ja förstod inte riktit va du mena… Men ja menade inte att vetenskapsmän ska ordna en förbön och utifrån det bestämma om det funkar eller inte, om du kanske missförstod mej där ;)

  33. 34 Odelberg april 19, 2009 kl 8:50 e m

    Jag kommer att svara på alla frågor på det här inlägget på http://odelberg.wordpress.com/finns-gud/

  34. 35 heej april 19, 2009 kl 8:54 e m

    Jesus gick på vatten det har jag också gjort, hoppas att ni har gjort det med! För när det är kallt så finns det något som kallas is och det är faktiskt möjligt att gå på om man nu vågar!
    Eller så står man brevid och blir imponerad, skriver sedan en bok och blir känd tjänar mycket pengar ett mycket smart drag såna fall!

    Adjö

  35. 36 Tommy maj 26, 2009 kl 10:02 e m

    Jag tyckte bara att du skulle kolla upp den här webbplatsen, den är väldigt övertygande och svarar på några av alla argumenten på den här sidan, och tar upp några andra.

    http://www.gotquestions.org/Svenska/Finns-Gud.html

    Vidare vill jag säga att du borde vara trevligare mot vissa av dina besökare, till exempel är en kommentar som den här inte särskilt kul att få: “Din uppställning är falsk. Du har missförstått evolutionen. Läs på och kom gärna tillbaka.”
    Du är smart, vi fattar, du behöver inte låta nedlåtande mot andra som inte är bra på samma sätt. Men det är bara vad jag tycker.

    Du behöver inte skriva något svar för jag kommer antagligen inte kolla upp det. Tack.

  36. 37 Odelberg maj 26, 2009 kl 10:55 e m

    Angående mina svar (och jag kommer också svara på ditt eftersom du tar upp en viktig poäng som jag vill att andra ska kunna läsa) så vill jag säga att ibland är det nödvändigt att visa det absurda i någons argument. Vissa argument är bättre än andra och när ett riktigt dåligt argument dyker upp tenderar man att använda tillfället för att visa exakt hur dumt det är. Det är så en debatt fungerar. Dåliga argument får tuffa svar, bra argument inger respekt.

  37. 38 Det oförklarliga juni 12, 2009 kl 12:46 f m

    Själv har jag alltid varit agnostiker. Ända sedan barn. Visserligen uppväxt i ett lagom militant sekulärt hem, men aldrig känt rädsla inför att bli religös. Ungefär som en bög i en konstnärsfamilj. Jag tror inte heller på bibeln eller någon annan text, som allenarådande kulturbärare.
    Tycker däremot om bibeln som en bok ur kött och blod och jag tror på mirakel och det oförklarliga, både positivt och negativt. Det utan mening, som bara sker och ger mening.
    Besök av en morfar, som ger en nyckel i en dröm till något oförklarligt i en familj.
    Människor, som drabbas av oförtjänt sjukdom trots ett gott liv. Alkoholister, som vänder på botten. Goda människor som faller oförklarligt ner i sin egen ondska.
    Jag spelar inte rollspel eller befinner mig i en fantasy-film-bokvärld ändå kan jag känna att vi lever i en metafysisk värld som består av ont och gott. Däremot är beteckningarna ofta missvisande. En himmel existerar ej. Ett helvete kan finnas nu.
    Det som däremot gör mig förvånad är hur jag nuförtiden känner känslan av en kraft, som känns närvarande och större än mig. Utan kön eller ansikte, men inte könsneutral, konstigt nog.
    Åt något håll.
    Och jag tror på tron som kraft. Det är en kraft och ibland blir jag rädd att den måste bemötas med kraft (vilket inte alltid innebär våld….
    Jag tror tom med att bön eller vilken riktad religös kontemplativ kraft, som helst ibland kusligt sammanfaller med omständigheter. Slump skulle förmodligen många säga.
    Men är inte människans existens lika slumpartat.
    Varför just vi? Är kanske frågan man ska ställa sig och inte -Finns gud?.

  38. 39 zebranette juni 24, 2009 kl 12:09 e m

    Om det nu är så att det finns en Gud och att Han, Hon, Den, Det skapat allt i univärsum ( med sina händer hehe…typ som skulptörerna, konstnärerna)…solarna ,planeterna,stjärnorna svarta hålen, galaxerna,kvasaler, nebulosor, ljus, mörker, tid….

    Its big stuff huh!…tänk hur svårt det kan vara att titta på solen med ögonen…tänk hur vi måste skydda våra kroppar mot solens strålar…
    Tänk då hur det skulle vara att se Gud med våra ögon, höra Gud med våra öron…möta Gud med våra kroppar….
    Gud som det då påståts har skapat allt…han hon den det måste ju då vara större och mäktigare än allt han hon den det skapat….
    Jag tror att det GÅR helt enkelt inte att SE, HÖRA,MÖTA GUD….vi skulle förintas på nolltid…just därför vi bara kan förnimma Gud i liknelser eller som budskap, budbärare…osv…


Skriv ett svar